FAQ

Heeft u een vraag over onze diensten of over ons productaanbod? In onze FAQ worden veel vragen beantwoord. Staat uw vraag en/of antwoord er niet bij? Uiteraard kunt u dan ook contact met ons opnemen. Wij helpen u graag.

Vraag & antwoord

Bekijk onze FAQ

Algemene vragen

Alle informatie die u verstuurt via een contactformulier wordt verzonden via een beveiligde verbinding. Dit is te herkennen aan het groene slotje. Deze gegevens worden opgeslagen op onze beveiligde server en worden niet gedeeld met derden. Na een jaar worden deze gegevens automatisch gewist.

Uiteraard zijn wij als energieconsultancybedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Wij werken nauw samen met de meeste energieleveranciers in Nederland. Zo zorgen wij ervoor dat wij altijd een aanbod op maat kunnen aanbieden én kiest u altijd voor de beste deal. 

Telefonisch advies

Er zijn geen kosten verbonden aan een telefonisch adviesgesprek. Wij ontvangen een commissie per afgesloten contract. De energieleverancier betaalt ons dus. Deze kosten worden niet bij u in rekening gebracht, dus u betaalt niets voor ons advies. Wel sluit u gegarandeerd het voordeligste energiecontract af. Een win-winsituatie.

Wij sturen altijd – per mail – een offerte op maat. U kunt de offerte dus in alle gemak nog even nalezen. Aan de telefoon sluit u dus nog geen contract af.

Als u een nieuw energiecontract wilt afsluiten, is het altijd raadzaam om uw energieverbruik bij de hand te hebben. Hiervoor kunt u de meest recente jaarafrekening downloaden bij uw huidige energieleverancier.

Overstappen van energieleverancier

Bij het overstappen van energieleverancier wordt u niet afgesloten. De overstap verloopt naadloos, zonder onderbreking van uw energievoorziening. Bovendien blijft de netbeheerder stroom en gas leveren op uw bedrijfs- of thuisadres.

U hoeft uw oude contract (zowel variabel als vast) niet zelf op te zeggen. Het opzeggen van uw oude contract wordt volledig kosteloos en moeiteloos voor u geregeld.

De nieuwe leverancier zal uw termijnbedrag berekenen op basis van het historisch verbruik op uw adres, meestal over een periode van 3 tot 5 jaar. Het termijnbedrag wordt gecommuniceerd via de bevestigingsmail. Bent u het niet eens met de hoogte van het bedrag? Dan kunt u dit aanpassen via het account van uw nieuwe leverancier.

Bij een overstap zal de oude leverancier altijd een eindafrekening opstellen. Deze eindafrekening zal het stroom- en gasverbruik tot aan de overstapdatum in rekening brengen. Indien blijkt dat u meer heeft betaald dan uw werkelijke verbruik, zal het te veel betaalde bedrag keurig aan u worden terugbetaald. De leverancier zorgt automatisch voor deze terugbetaling, dus u hoeft er zelf niet achteraan te gaan.

Vast energiecontract

De energietarieven voor een vast energiecontract worden wekelijks bijgewerkt. De actuele kosten per kWh stroom, per m3 gas en het vastrecht vindt u terug op de tarievenpagina voor vaste contracten.

U kunt kiezen uit een vijfjarig, vierjarig of driejarig energiecontract. Welke het beste bij u past, is afhankelijk van uw voorkeuren. Een medewerker van MKB Energie Expert adviseert u graag over de juiste contractduur. Er zijn voor- en nadelen voor iedere contractperiode.

U kunt de termijnbedragen voldoen, via de energieleverancier, door middel van automatische incasso. Bij enkele aanbieders kunt u dit ook maandelijks handmatig voldoen. 

Uw jaarlijkse teruggeleverde zonnestroom wordt verrekend met uw elektriciteitsverbruik van het net. Deze verrekening staat bekend als salderen. Alleen over het netto verbruik, dat wil zeggen de afgenomen energie minus de teruggeleverde energie, betaalt u verbruikskosten, energiebelasting en btw.

De energiecontracten die wij aanbieden zijn voor zakelijke gebruikers. Dit geldt zowel voor bedrijven met of zonder woonfunctie. Heeft u bijvoorbeeld een kantoor aan huis? Dan kunt u dit energiecontract ook afsluiten.

Dynamisch energiecontract

De tarieven zijn gebaseerd op de groothandelsprijzen die publiekelijk beschikbaar zijn. Deze prijzen worden door energiebedrijven en grote industrieën gebruikt voor de facturatie van energie. Voor elektriciteit worden uurprijzen toegepast, terwijl voor gas dagprijzen gelden. Naast de groothandelsprijzen betaalt u een vast maandelijks tarief en een variabele inkoopvergoeding.

De energieprijzen zijn niet constant, maar fluctueren per uur (voor elektriciteit) of per dag (voor gas). Het is daarom verstandig om uw verbruik te plannen tijdens de daluren. Mocht u desondanks niet tevreden zijn of zich er ongemakkelijk bij voelen, dan heeft u de mogelijkheid om op elk moment het dynamische energiecontract op te zeggen. Bij dynamische energietarieven zijn er geen opzegtermijnen of boetes van toepassing.

Volgens het rapport “Onderzoeksrapport Energie vast of variabel 2018” van strategisch adviesbureau Roland Berger, konden personen met dynamische contracten gemiddeld besparingen realiseren tussen de 10% en 30%.

In het rapport “Analyse dynamische energiecontracten 2022” van de VvDE werd zelfs geconstateerd dat deze besparingen in het crisisjaar varieerden tussen de 25% en 35%. Het is echter belangrijk op te merken dat aangezien energieprijzen voortdurend veranderen, er momenten en dagen kunnen zijn waarop de dynamische prijzen tijdelijk hoger zijn dan de langdurige vaste tarieven.

Bent u onzeker over de keuze tussen een vast of variabel energiecontract? Als energieconsultant staan wij klaar om u te adviseren. U kunt vrijblijvend een adviesgesprek inplannen om uw opties te bespreken.

Staat uw vraag en/of antwoord hier niet bij? Neem dan gerust contact met ons op. U kunt een e-mail versturen via het contactformulier of u kunt een chat starten.

Telefonisch adviesgesprek?

Wilt u graag een telefonisch adviesgesprek inplannen? Gebruik onze planner en word gebeld op een door u uitgekozen tijdstip.

Scroll naar boven